Ads & Data
Brussels
1000 m2
DESIGN
BUILD

Advertenties & Data project te Vilvoorde

Vijf grote namen uit de Vlaamse mediawereld hebben besloten hun krachten te bundelen in een joint venture. Internet service provider Telenet, De Vijver Media, SBS, Mediahuis en productiehuis Woestijnvis hebben gekozen voor een operationele unie met als doel de verschillende talenten binnen deze vijf bedrijven te bundelen. De ambitie van het project is een “one-stop shop” aan te bieden, d.w.z. een 360° media-oplossing voor elke klant die op zoek is naar zichtbaarheid.

Onder de naam Ads & Data heeft deze joint venture zich gevestigd op een plaats die neutraal moest zijn, zodat elke belanghebbende op voet van gelijkheid wordt behandeld. Een voormalig industrieel gebouw in Vilvoorde, langs de Harensesteenweg, werd gekozen om de vijf partners te huisvesten. Oorspronkelijk was het gebouw bedoeld voor lofts, maar een van de verdiepingen werd volledig aan dit project gewijd. Een ‘samenwerkingsknooppunt’ dat plaats biedt aan bezoekers, klanten en vooral een veertigtal medewerkers uit Antwerpen, Mechelen, Hasselt en de Brusselse periferie, waar de vijf kantoren verspreid liggen. Aangezien deze mediaprofessionals al een werkplek in hun respectieve bedrijven hebben, werd het Ads & Data-hoofdkwartier niet zozeer als een conventionele open ruimte geconcipieerd, maar als een plek om elkaar te ontmoeten en ideeën uit te wisselen.

Post-industriële gastvrijheid

Design Plus werd gevraagd deze verwachtingen te combineren in een ruwe, door beton gedomineerde omgeving. Van de oorspronkelijke modules die bedoeld waren om verschillende lofts in onder te brengen, is alleen een grote ruimte overgebleven die opnieuw is ontworpen volgens de wensen van de klant. Daarbinnen zijn twee zones afgebakend. Enerzijds is er een ontvangsthal voor vergaderingen tussen teams, maar ook voor het ontvangen van bezoekers en cliënten, met een ontvangsthal, een lunchroom, een vergaderzaal, aparte bubbels en een polyvalente ruimte die is uitgerust met mobiel meubilair. Anderzijds is er een rustiger werk- en concentratiegebied, verdeeld in verschillende sectoren, gereserveerd voor de werknemers van de vijf bedrijven.

Uitgaande van een zeer koude basis, gedomineerd door kalk en grijs cement, is het team van Design Plus, dat carte blanche kreeg voor dit project, erin geslaagd de sfeer te ontspannen door te kiezen voor een palet van warme kleuren, benadrukt door accenten van zwart, met name voor de wanden die de verschillende ruimten afbakenen. Diezelfde muren waren soms geperforeerd met doorschijnende panelen en soms versierd met accenten van licht hout.

Een duurzaam project

Er werd ook bijzondere aandacht besteed aan de verlichting, waarbij de prioriteit was de ruimte zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, zodat ze een bron van welzijn zou zijn. Het aantal lichtpunten werd daarom verhoogd voor elke zone binnen deze grote ruimte, waarbij ervoor werd gezorgd dat functionele en decoratieve verlichting werden gecombineerd.

Om de ecologische voetafdruk van het complex te beperken, hebben de opdrachtgevers gekozen voor LED-verlichting, maar ook voor een nieuw verwarmings- en airconditioningsysteem, op basis van een warmtepomp, dat zowel zuinig als ecologisch is.

Met dit nieuwe project tonen Ads & Data en Design Plus aan dat kantoorontwerp aan een veelheid van verwachtingen kan voldoen en tegelijkertijd het welzijn van de gebruikers en het respect voor het milieu kan waarborgen.